W swoich pracach Peter Senge podnosił, że budowanie uczących się organizacji wymaga uruchomienia działań, które
umożliwiają skuteczne uczenie się w działaniu i to w skali całych zespołów, a nie tylko pojedynczych pracowników.
Taką sprawdzoną praktyką która, pozwala na sprawne łączenie pracy z procesem uczenia jest Action Learning nazwana
przez Michaela Marquardta „DNA uczącej się organizacji” Reg Evans, twórca metodyki, podkreśla, iż Action Learning
tworzy środowisko stymulujące do rozwoju, a także niezwykle skutecznie kształtuje kulturę organizacyjną nastawioną
na uczenie się.
Operacyjnie Action Learning jest dynamicznym procesem
w ramach którego małe zespoły menedżerów lub pracowników
zajmują się rozwiązywaniem realnych problemów organizacji. Efektem ich pracy jest tworzenie nowych rozwiązań
i kreowanie nowej wiedzy w organizacji w ramach sześciu kluczowych elementów procesu:
- rozwiązywany będzie realny problem, ważny dla organizacji,
- w zespole zajmującym się rozwiązaniem będą reprezentowane różne punkty widzenia i różnorodne doświadczenia,
- proces działania zespołu opierał się będzie na zadawaniu pytań i refleksji nad kwestiami, które czasem
w organizacyjnej rutynie traktuje się jak oczywistości
- zadaniem zespołu będzie tworzenie rozwiązań, podejmowanie decyzji i eksperymentowanie,
- integralną częścią procesu będzie budowanie zaangażowania pracowników w uczenie się i tworzenie nowej wiedzy
organizacyjnej,
- proces będzie prowadzony przez neutralnego facylitatora wspomagającego od strony formalnej proces uczenia się
i dochodzenia do rozwiązań.
Sprawdziłem i polecam - Adam Michalik Przedstawicielstwo Generalne Uniqa w Katowicach